zondag 7 augustus 2016

Singer

Een tijdje geleden kocht ik van de buurvrouw een oude Singer. Na wat onderzoek op het www bleek dat deze machine dateert van januari 1923. Een oude dame!

Nu mijn moderne supersonische Pfaff een jaarlijkse onderhoudsbeurt kreeg/krijgt, werd het tijd om de trapmachine eens uit te proberen.
Die eerste pogingen brachten alleen wat frustratie op. Ofwel had ik alleen maar lussen aan de onderkant van de naad, ofwel werd de onderdraad helemaal niet opgepikt.

Gelukkig is er de onuitputtelijke informatiebron van het internet en daar vond ik een handleiding van dit type Singer, de k15. Geweldig!

De draad bleek verkeer ingeregen en de naald zat ook niet goed. Bij die oude machines moet de platte kant van de naald naar rechts wijzen, iets  wat ik nog op geen enkele andere naaimachine gezien had. Ik volgde heel nauwgezet de handleiding en ja, Lady Singer snort nu netjes door de stof. Zelfs het trappen gaat redelijk goed.

Nog wat oefenen en dan heb ik een vervanging telkens ik mijn Pfaff moet missen of de elektriciteit eens uitvalt. Mij kun je vanaf nu zowat altijd aan de naaimachine vinden. :-)
 




Het enige nadeel van deze oude naaimachine: ze kan alleen rechtdoor stikken, zigzaggen of een siersteek zit er niet in.




1 opmerking:

omatof 05 zei

Wat een ''super'' lady heb je zeg..... Ze gelijkt op onze oude machine van de naaister, maar deze is stukken mooier! Eleganter ❤️
Op deze kan je je fantasiesteken zelf maken......geregeld met je stof bewegen, geeft een persoonlijk eigen ontwerp...... Super easy!!!