donderdag 11 februari 2016

Meer zijde

Een hele tijd geleden, ik denk wel bijna twee jaar, kwam er een grote doos met zijden lappen en lapjes binnen.
Zoals dat blijkbaar regelmatig gebeurt, nestelden de stoffen zich samen met een hoop ideeën ergens diep in mijn geheugen. Dat betekent concreet dat ik plannen genoeg had, maar door allerlei omstandigheden geen tijd of geen energie om ze uit te voeren.

Dat was buiten de dochter gerekend. Die heeft dikwijls heel originele ideeën en nu vroeg ze of ik niet eens wou proberen om de zijde op een of andere manier in een bloesje te verwerken.
Goed plan!


Zij koos de (voor haar) mooiste stukken, ik kocht in Hoogboom zwart en bijna wit tricot om van alles een origineel T-shirt te maken.

We knipten het voorpand en één mouw uit zijde, de rest van het T-shirt werd zwart tricot. voor lange mouwen was er niet genoeg zijde; korte mouwen zijn ook mooi.

Er werd genaaid, gepast, gezucht (zijde wil altijd een andere weg op) en aangepast.
En voilà, een uurtje of twee later was het eerste klaar!

 
 
 
 
Het eerste patroon vroeg nogal wat aanpassingen en gisteren tekende ik een nieuw, losser patroon. Zijde rekt natuurlijk niet en dat gaf in het eerste T-shirt wat vervelende plooien. Ook de halsuitsnijding vooraan moest anders.
 
En zo kwam vanmorgen nummer twee al vanonder de naaimachine.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Op een levend model zijn ze mooier dan op een stoel en de kleuren van de foto's zijn ook niet al te best, maar wij zijn allebei meer dan tevreden met het resultaat. Origineel zijn de T-shirts in elk geval en ze passen goed, zelfs met een ander T-shirt met lange mouwen eronder. Zo zijn ze geschikt voor frisse en warme dagen.
 
Ik heb nog veel stof, veel zin en nogal wat tijd. Er komen er dus nog!

 
 
 
 
 
 
 
 

1 opmerking:

omatof 05 zei

Origineel en vooral mooi! Zeker de tweede vind ik de mooiste