zondag 3 januari 2016

Pop op bezoek

A, het petekind van de dochter kwam logeren en haar pop kwam mee. Dat was voor mij de ideale gelegenheid om het kleine ding van wat nieuwe kleertjes te voorzien. Belofte maakt schuld, nietwaar. De pop zat al lang op een outfit te wachten.

Poppenkleertjes naaien gaat heel vlug. Er zijn alleen maar korte naden te stikken en de eventuele vertraging zit in het priegelwerk waardoor de machine soms heel traag moet werken. Een ander voordeel van poppenkleertjes: je kunt er alle restjes van tricot of andere stofjes voor gebruiken.

Het eerste ensemble bestaat uit een korte legging met een t-shirtje.




De stof van het broekje is een overschotje van mijn laatste (niet getoonde) vestje dat ik naaide uit een coupon van 6 €. Super voordelig dus! Ik heb voor dat weinige geld een vestje voor mezelf kunnen naaien en een poppenbroekje en ik heb nog over! Wow, daar word ik blij van :-)

Het bloesje geeft de pop hetzelfde uitzicht als de moeder. Ik maakte in 2014 voor een vriendin een T-shirt dat niet goed paste. Geen nood. Met wat aanpassingen werd het er een voor A en nu heeft haar pop van hetzelfde stofje een T-shirtje. Moeder en kind blij!

Een tweede setje is genaaid voor K, het vriendinnetje van A. Die heeft ook een baby-born pop maar met nog minder kleedjes (helemaal geen zelfs).

Ook hier alleen restverwerking. De stofjes zaten in de bakken met kleine stukken. Als je veel naait heb je vlug enkele van die dozen vol. Mijn restjes zijn verdeeld volgens formaat en stofsoort. Ik zou wat meer tricot kunnen maken, want die voorraad restjes is echt niet groot. Als de poppen of hun moeders nog meer kleedjes willen, zal het vlug van hetzelfde laken een pak worden.
 
 
Ik naaide alles behalve de zomen met de overlock.
Mijn Pfaff naaimachine heeft naast een heleboel andere ook een elastische steek. Dat is een geweldige hulp voor tricot. Je hoeft de zomen niet met een dubbele naald te stikken. Deze naden zijn rekbaar en dat is voor T-shirts absoluut nodig. De steken staan niet gewoon recht achtereen en dat zie je een beetje, maar geen pop die zich daaraan stoort.


De patroontjes vond ik via google op het www.
De legging: https://www.hobbydoos.nl/naaien/babybornhartjezomer.asp
Het shirt: http://free.wollyonline.com/bd16f02.asp?category=2&ProdId=101

Op beide websites vind je nog andere patronen voor poppenkleding, in dit geval vooral voor baby born poppen.

De popjes, de moeders en de naaister zijn tevreden en gelukkig met de nieuwe kleertjes en meer moet dat niet zijn!

Alleen, mijn volgende project zal toch iets groter zijn en de overlock heeft (weer) nieuwe mesjes nodig, want de laatste naden zijn echt niet mooi afgesneden.
















Geen opmerkingen: