zondag 17 november 2013

Mos en bos en valse vogeltjes

Onze vrienden F en N zijn levenskunstenaars die heel goed kunnen koken en de prachtigste tafels uit hun creatieve mouw schudden.

F heeft me al dikwijls geïnspireerd en geholpen bij feestelijke tafels voor communies of verjaardagen. Ik kan bij haar terecht voor naai- en strijkproblemen en haar man kent alles van wild, tuin en fruit. Ze hebben zelf een perenboomgaard waar ik in september mocht gaan rapen. Resultaat: lekker perenconfituur!

Gisteren kwamen ze weer voor een avondje eten en babbelen.

Herfst, dan is de reflex voor de tafelversiering nogal vlug paddenstoelen, gekleurde, half vergane bladeren. Dit jaar pakte ik het anders aan.

In de zomer had mijn man een dode boom omgelegd en verzaagd. Er zat een holle schijf bij vol mos. Die had ik in de tuin gelegd om het mos vochtig te houden. Die schijf wou ik gebruiken en de natuur had niet alleen voor mos op de schors gezorgd; binnenin de holte was een prachtig tapijt gegroeid.

Het stuk was dus vlug klaar:

 
 
Samen met de dochter plantte ik ranonkeltjes in het mos en lieten we een paar vogeltjes binnen. Een enkele oranje kaarsjes en wat theelichtjes maakten het geheel compleet.
 


 
En 's avonds toen alle kaarsjes brandden, zag het er zo uit
 
Het was een mistige, herfstige, gezellige avond met goed gezelschap en lekker eten!