donderdag 26 april 2012

Pech

Enkele weken geleden moest mijn auto naar de verplichte autokeuring.
Wat doet een weldenkend mens dan? Juist, die brengt het geliefde voertuig eerst even naar de garage voor een check-up.
En die viel tegen: nieuwe remblokjes, nieuwe remschijven, nieuwe bekleding voor de schokdempers (dankuwel verkeersdrempels), nieuwe achterste uitlaat.
Ik hoorde de kassa al rinkelen.

En toen rinkelde de telefoon. De garagist had de oorzaak van de uitlaatgassen die wij binnenkregen, gevonden. En ja, die stukken waren niet zo duur, de werkuren wel, want het was een preciesiewerkje.
Wat doet een weldenkend mens dan? Juist, die slikt even, denkt aan zijn gezondheid (al die vieze uitlaatgassen in de auto kunnen toch niet goed zijn) en laat verder herstellen. Daarenboven zouden die injectoren de turbo beschadigen. Watblieft? Die is vorig jaar pas voor een slordige 1500 € vervangen! De kassa in mijn hoofd rinkelde weer.

Maar toen rinkelde de telefoon opnieuw. De garagist had twee kapotte injectoren gevonden. Die waren al helemaal de oorzaak van de uitlaatgassen binnen. En ja, dat zou wel veel gaan kosten. Ik mocht toch wel op een totaalbedrag van 2000 € rekenen. Slik!
Wat doet een weldenkend mens dan? Juist, die vraagt hier en daar wat goede raad, overlegt, telt en gaat eens naar een nieuwe auto kijken.

Na rijp beraad werd de auto toch hersteld. Voor 2000 € heb je geen nieuwe en met een tweedehandse haal je soms toch de miserie van een ander in huis.
De kassa rinkelde en rinkelde en de teller bleef staan op zo'n 2260 €.

Voor de autokeuring waren mijn wagen en ik nu een dag te laat en dan moet je boete betalen. Ok, dat kon er nog bij.

Nu zijn we dus een drietal weken verder en gisteren produceerde het geliefde vehikel plots rare, schurende geluiden. De weg naar de garage kennen we ondertussen al en het gerinkel van de kassa daar ook, want... de koppeling moet vervangen worden en dat zal toch wel ongeveer 1000 € gaan kosten. Ongeveer betekent in de garage wat de slager bedoelt met "mag het iets meer zijn".

In mijn hoofd rinkelt de kassa niet meer: ze is leeg. Op straat bromt mijn auto ook niet meer: ik zou er best niet meer mee rijden.

Pech dus en ik kan er niet mee lachen. Dat hoeft toch niet he?

1 opmerking:

*Sam zei

Hoeveel pech kan je hebben seg. Ik zou ook nogal vloeken!

Lieve groetjes,